چطور بهترین صندلی اداری را بخریم

آخرین اخبار و مقالات

شاید خرید صندلی اداری در نگاه نخست ساده باشد و یا حتی نوع انتخاب هم مهم تلقی نشود و گمان شود خیلی راحت می‌توان به فروشگاه رفت و ارزانترین صندلی را خرید اما باید بدانید که برای خرید صندلی اداری بهتر است نسبت به نکاتی اشراف داشته باشید. در این نوشتار به اهمیت استفاده از صندلی اداری خوب، امکانات و مزایایی که باید داشته باشند، ارگونومیک بودن صندلی و همه‌ی موارد مهم هنگام خرید خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

صندلی اداری خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

افراد بسیاری چه در محل کار و یا خانه بیشتر وقت خود را با نشستن روی صندلی می‌گذرانند. به دلیل استفاده طولانی مدت در طول روز از صندلی باید گفت که با سلامتی ما رابطه‌ی مستقیم دارد. استفاده مداوم از صندلی سبب استهلاک کاربر و صندلی خواهد شد پس آنچه باید در وهله‌ی اول در ساخت و تولید صندلی به آن توجه شود آنتروپومتری است. آنتروپومتری به اندازه و وزن بدن در مقایسه با محیط کار اشاره دارد. در نظر گرفتن این مقیاس برای مناسب‌سازی و افزایش بهره‌وری از محیط کار بسیار کاربردی است.

در صورت اهمیت سلامت پرسنل و افزایش بهره‌وری و راندمان کاری بهتر باید حساسیت بیشتری برای انتخاب صندلی اداری به خرج دهیم. انتخاب درست صندلی اداری بر کیفیت کار مجموعه و سلامت کارمندان تاثیر مستقیم خواهد داشت. هر چه افراد از صندلی راحت‌تر و ارگونومیک‌تری استفاده کنند در کنار حفظ سلامتی و حفظ حالت طبیعی ستون فقرات و کمک به درست نشستن سبب خواهد شد تا کارها با تمرکز و عاری از خستگی انجام شوند.

برای انتخاب بهترین صندلی از جمله مواردی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

  • تنظیم ارتفاع
  • تنظیم پشتی و محافظ کمر
  • مزیت تغییر جهت
  • ابعاد صندلی اداری
  • دسته صندلی
  • پشتی مخصوص سر و گردن
  • میزان  تحمل وزن
  • جنس روکش صندلی

در ادامه به تفسیر هرکدام خواهیم پرداخت.

تنظیم ارتفاع در صندلی اداری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید صندلی اداری باید به آن توجه شود، مزیت تنظیم ارتفاع صندلی است. مزیت تنظیم ارتفاع این امکان را به کاربر خواهد داد تا با توجه به میزان قد، ارتفاع صندلی را تنظیم کند. این قابلیت، صندلی را برای طیف وسیعی از افراد قابل استفاده می‌کند. چه قد کوتاه باشیم و یا قد بلند می‌توانیم از صندلی با مزیت تنظیم ارتفاع استفاده کنیم. این ویژگی در واقع همان مزیت آنتروپومتری است. در نظر گرفتن اصول آنتروپومتری سبب می‌شود تا صندلی‌های استاندارد و ارگونومیک در اختیار بازار مصرف قرار گیرد.

اگر صندلی اداری فاقد تنظیمات ارتفاع باشد، هنگام نشستن فشار زیادی به کمر و زانوها وارد خواهد شد. در کنار این مهم، مزیت تنظیم ارتفاع صندلی سبب می‌شود تا دست‌ها در زاویه‌ی استاندارد قرار بگیرند. امروزه بیشتر امور با استفاده از کامپیوتر انجام می‌شوند در نتیجه، هنگام نشستن روی صندلی ستون فقرات باید در حالت طبیعی خود و زاویه قرارگیری دست‌ها روی میز باید ۹۰ درجه باشند.

در صورتی که دست‌ها بالاتر از زاویه ۹۰ درجه قرار بگیرند امکان بروز مشکلات کمر و همچنین بیماری سندرم تونل کارپال خواهد بود. پس با توجه به موارد عنوان شده باید اذعان کرد که با انتخاب صندلی خوب و استاندارد می‌توان خطرات احتمالی را به حداقل رساند.

تنظیم پشتی و محافظ کمر

قابلیت تنظیم پشتی، بهترین حالت نشستن را برای کاربر فراهم می‌کند. عقب و جلو بردن پشتی صندلی کمک می‌کند تا کارها راحت و بهتر انجام شوند زیرا مانور حرکتی کاربر را افزایش خواهد داد. اگر فاصله‌های تنظیم پشتی صندلی زیاد باشد کاربر قادر نخواهد بود وضعیت ایده‌آل پشتی را پیدا کند. میزان مانور حرکت پشتی صندلی نباید خیلی کم و یا زیاد بلکه باید میزان استاندارد باشد.

در کنار این مهم، قابلیت قفل تنظیم هم باید برای صندلی تعبیه شده باشد. کاربر باید بتواند تنظیمات پشتی صندلی را قفل کند تا از حرکت ناگهانی آن به جلو یا عقب جلوگیری کند. نگهداره‌ی قوس کمر عامل دیگری است که هنگام خرید صندلی اداری بهتر است به آن توجه شود. نبود نگهداره قوس کمر عاملی است که کاربر در طول زمان در ناحیه کمر احساس درد و نارحتی کند و دچار بیماری‌هایی چون دیسک کمر شود. کارمندان بسیاری دارای دیسک کم هستند و برایشان سوال است که چطور در صورتی که کار سنگین نکرده‌اند دیسک کمر گرفته‌اند، باید گفت استفاده از صندلی نامناسب و فاقد نگهدارنده قوس کمر سبب بیماری دیسک کمر خواهد شد.

صندلی استاندارد دارای پشتی است که شبیه قوس و حالت طبیعی ستون فقرات را به خود گرفته باشد. در این صورت هنگام نشستن خودکار در درست‌ترین حالت نشستن قرار خواهید گرفت. درست‌ترین وضعیت نشستن به این گونه است که قوس صندلی مانع قوز شود و بتوان به طور کامل به پشتی تکیه داد.

تغییر جهت

صندلی‌‌های اداری باید تنظیمات تغییر جهت داشته باشند تا میزان تسلط کاربر به میز و محیط کار حین انجام کار افزایش یابد. چرخش پایدار از جمله مزایای صندلی استاندارد قلمداد می‌شود. بهترین تغییر جهت برای صندلی‌هاییست که دارای پنج چرخ هستند.

روکش صندلی اداری

روکش صندلی اداری باید از جنسی باشد که به راحتی به جریان هوا کمک کند تا سبب افزایش گرما و تعرق کاربر نشود. بهترین روکش برای صندلی‌های اداری روکش پارچه‌ای است.

ابعاد صندلی اداری

نشستن نادرست در صندلی اداری همچون نشستن روی لبه صندلی یا فقدان قابلیت تکیه به پشتی صندلی و خلل در انجام کار دلیل غیراستاندارد بودن ابعاد صندلی است. پس بهتر است نسبت به عرض و عمق صندلی اداری اشراف داشت. اما نکته‌ی دیگر اینجاست که چطور باید ابعاد استاندارد صندلی اداری را سنجید.

روی صندلی بنشینید و به صورت کامل به پشتی تکیه دهید و سپس فاصله‌ی بین لبه‌ی صندلی و زیر زانو را اندازه بگیرید. اگر این فاصله بیش از ۱.۵ برابر عرض کف دست و یا کم‌تر از عرض دو انگشت بود این صندلی غیر استاندارد است. درباره عرض هم باید گفت که اندازه‌ی استاندارد بین ۴۳ تا ۵۸ سانتی‌متر است. اگر عمق و عرض از این مقدار بیشتر و یا کم‌تر باشد بهتر است صندلی خود را عوض کنید. در رابطه با چنین صندلی‌هایی، اصول ارگونومیک رعایت نشده است.

دسته صندلی اداری

برای خرید بهترین صندلی علاوه بر ویژگی‌های بالا بهتر است به دنبال خرید صندلی اداری باشید که دسته‌های قابل تنظیم و چه بسا جداشدنی داشته باشد. در حالت استاندارد برای راحتی بیشتر بهتر است دسته‌های صندلی دارای بالشتک‌های نرم و راحت باشند. تنظیم ارتفاع و مزیت جداشدنی بسیار مهم است زیرا باید به این نکته خاطر نشان کرد که برای انجام همه‌ی امور نیازی به دسته‌ی صندلی نیست. در صورت نیاز به دسته برای صندلی به ویژه برای اموری که کاربر می‌بایست با کامپیوتر کار کند، وجود آن ضروری است.

عرض دسته‌های صندلی هم باید استاندارد باشد و برای قرارگیری دست‌های روی دسته نیازی به درگیری ذهنی نباشد. وجود دسته برای صندلی با توجه به قابلیت‌ها مطرح شده برای آن، فشاره وارده به گردن و شانه‌ها را کاهش می‌دهد و اگر ارتفاع دسته‌ی صندلی براساس استاندارد قد کاربر تنظیم شود این فشار به حداقل خواهد رسید. ارتفاع فابل تنظیم دسته‌ی صندلی از کفه‌ی صندلی بین ۱۷ تا ۲۷ سانتی‌متر است.

پشتی سر و گردن

نشستن طولانی مدت روی صندلی نیازمند رعایت اصولی از سوی کاربر و همچنین برخورداری صندلی از ویژگی‌های استاندارد و ارگونومیک است. طرز درست نشستن روی صندلی چنین است که ستون فقرات هنگام نشستن باید در حالت طبیعی خود قرار بگیرند بدون قوز و یا کشیدنی بیش از اندازه به عقب تا سلامت مهره‌های گردن و ستون فقرات و همچنین ماهیچه‌ها حفظ شود. از مضرات استاندارد نبودن صندلی این است که پس از استفاده طولانی مدت، احساس ناراحتی در قسمت گردن و شانه‌های خواهید داشت و در دست‌ها و پاها نیز بی حسی و گزگز را حس خواهید کرد.

به همین دلیل هنگام خرید صندلی استاندارد و ارگونومیک باید توجه کنید که دارای پشتی و نگهدارند گردن باشد. با نشستن روی چنین صندلی سلامتی مهرهای گردن و ستون فقرات خود را تضمین کنید.

میزان ظرفیت وزنی صندلی اداری

تمامی نکاتی که برای یک صندلی اداری خوب عنوان شد در کنار هم نتیجه خواهد داد برای مثال، صندلی می‌خرید که تمام امکانات و مزایای قسمت‌های بالا را دارد اما قابلیت تحمل وزن شما را ندارد. اینجا شما عملا پول خود را دور ریخته‌اید. پس دقت کنید صندلی بخرید که توان تحمل وزن شما را داشته باشد. کلیت صندلی‌ها قابلیت تحمل وزنی برابر با ۱۵۰ کیلوگرم را دارند اما شما باشد با توجه به وزن خود صندلی موردنظر را انتخاب کنید.

کلام آخر

با توجه به نکات مطرح شده در این نوشتار حال می‌توانید با خیال راحت بهترین صندلی اداری را انتخاب کنید. شرکت سینا چوب تولیدکننده‌ی انواع مبلمان اداری همچون میز کارمندی، میز کارشناسی، میز مدیریت، پارتیشن MDF، در انواع و طرح‌های متنوع و همچنین ست‌های اداری و تمامی اقلام مورد نیاز محیط‌های کاری و اداری توانسته است با تکیه بر تجربه و تخصص بهترین‌ها روانه‌ی بازار داخلی کند. کسب رضایت مشتری سرلوحه‌ی اصلی فعالیت‌های سیناچوب است و با تولید محصولات با کیفیت و رعایت استانداردهای مبلمان‌سازی توانسته است نامی معتبر از خود برجایی بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از جدیدترین محصولات و یا جدیدترین کاتالوگ‌ها با ما تماس بگیرید.

تعداد دیگاه های زباله دان برای این پست : 0 کامنت
تعداد نظرات در انتظار تایید: 6

بدون دیدگاه برای پست " چطور بهترین صندلی اداری را بخریم "

شما هم نظر خود را در مورد این پست به ما بگوید